Jak dbać o klemy w samochodzie ?

Zaciski akumulatora to, wbrew pozorom, jedno z najbardziej newralgicznych miejsc w instalacji elektrycznej auta. Jeśli nie chcesz mieć z nimi problemów, musisz o nie dbać, a my podpowiadamy jak.

Brak dobrego styku pomiędzy klemą a biegunem akumulatora może spowodować brak możliwości uruchomienia pojazdu a w najlepszym przypadku wywołać nadmierne grzanie się klem spowodowane dużym oporem prądu.

czyszczenie-klem.jpg

Minimum obsługowe
Żeby układ ładowania działał bez zarzutu, musi być spełnionych kilka warunków. Jednym z nich jest zapewnienie właściwego kontaktu w połączeniach elektrycznych. Tymi najbardziej wrażliwymi są właśnie zaciski akumulatora. Stąd co pewien czas konieczne jest dokładne oczyszczenie ołowianych biegunów baterii oraz współpracujących z nimi skręcanych klem. Do czyszczenia służą specjalne szczotki. Z powodzeniem można je zastąpić zwykłym papierem ściernym.

Brud zawsze groźny
Niczym nieosłonięty akumulator łatwo się brudzi. Zanieczyszczenia osiadające na powierzchni baterii to mieszanina kurzu, drobinek parującego elektrolitu i produktów reakcji chemicznych. Zdjęcie klem jest więc dobrą okazją do dokładnego posprzątania, zwłaszcza w bezpośrednim sąsiedztwie ołowianych biegunów akumulatora. Robimy to nie tylko ze względów estetycznych. Wilgotny brud może bowiem zachować się jak przewodnik i spowodować niepotrzebne zwarcie między biegunami baterii.

Ostrożnie z czyszczeniem
Czyszczenie ołowianych biegunów akumulatora powoduje, że po każdej takiej czynności stają się one cieńsze. Natomiast ten sam zabieg wykonywany na zacisku powiększa jego otwór. W rezultacie rozcięcie zacisku po zamocowaniu na biegunie baterii zmniejsza się. W skrajnym przypadku skręcenie do oporu śruby zacisku doprowadza do zetknięcia się rozciętych krawędzi, a mimo to zacisk daje się jeszcze obrócić na biegunie. Takie mocowanie nie gwarantuje prawidłowego przepływu prądu. Rozkalibrowany zacisk trzeba zastąpić nowym.

Gwint do kontroli
Podczas okresowej kontroli stanu zacisków warto przyjrzeć się śrubom, którymi są one skręcane. Od kondycji śrub zależy bowiem w dużej mierze stopień zamocowania zacisków. Po wyjęciu śruby należy dokładnie sprawdzić jej gwint, szczególnie w miejscu, w którym nakrętka styka się z powierzchnią oporową zacisku. Tam najczęściej dochodzi do uszkodzeń - zerwania części zwoju gwintu lub wyraźnego przewężenia rdzenia śruby, będącego rezultatem tzw. płynięcia materiału. Śruby z takim wadami trzeba od razu wymienić. Również ich nakrętki.

Poprawianie zasilania
Bardzo często zaciski akumulatora wykorzystuje się jako stałe zasilanie (niezależne od włączenia zapłonu) dodatkowych odbiorników prądu. To dopuszczalne. Ważne tylko, żeby mocowanie takich przewodów wykonane było fachowo. Na pewno nie jest nim podłożenie odizolowanej części przewodu pod jedną ze śrub zacisku. Taki przewód łatwo może się urwać. Trzeba to poprawić i np. zamocować na przewodzie rozciętą końcówkę oczkową. Będzie łatwiejsza w montażu i co ważne, zapewni lepsze przewodzenie prądu.