Jak wydłużyć żywotność akumulatora

W samochodach, motocyklach jest kilka rzeczy które należy co jakiś czas kontrolować i są to np: oświetlenie, ciśnienie w oponach, stan oleju, stan płynu chłodniczego itd. Warto do tej listy dopisać również okresową kontrolę akumulatora.

Podczas okresowej kontroli akumulatora należy sprawdzić

  1. Podłączenie akumulatora z instalacją pojazdu.
    Pamiętajmy, że połączenie akumulatora z instalacją pojazdu musi być czyste i solidne. Warto zadbać o czystość pomiędzy klemami a biegunem akumulatora. Czyste połączenie powoduje lepszy przepływ prądu i zmniejsza opory jego przepływu.

  2. Mocowanie akumulatora.
    Prawidłowo zamocowany akumulator nie może się swobodnie przemieszczać w żadnym kierunku podczas jazdy. Powinien być on zamocowany zgodnie z zaleceniami producenta. Prawidłowo zamocowany akumulator nie podskakuje podczas jazdy na dziurach, a pełną amortyzację przejmuje zawieszenie pojazdu.

  3. Okresowa kontrola naładowania akumulatora.
    Najprostszym wyznacznikiem stanu naładowania akumulatora jest jego napięcie spoczynkowe. Dla bardziej wtajemniczonych można go również dokonać przez pomiar gęstości elektrolitu o ile producent akumulatora przewidział taką możliwość. W większości przypadków pomiar napięcia spoczynkowego będzie wystarczalny i można go wykonać we własnym zakresie wykorzystując do tego najprostszy multimetr do pomiaru napięcia stałego w zakresie do 20V.
    Ważne aby napięcie spoczynkowe mierzyć po odstaniu akumulatora, najbardziej wiarygodny pomiar można dokonać po minimum 12 godzinach od ostatniej jazdy!
    Tylko wtedy napięcie akumulatora jest ustabilizowane. W czasie tego pomiaru ani przed upewnij się, że pojazd nie ma włączonych żadnych odbiorników, gdyż pomiar będzie przekłamany.
    Jeśli pojazd jest rzadko używany lub jeździ najczęściej w trybie miejskim taką kontrolę należałoby wykonać minimum 2-3 razy w roku. Jeżeli wykryjesz, że jest on niedoładowany należy go doładować.

  4. Pomiar napięcia ładowania.
    Jeżeli masz już wspomniany wcześniej multimetr to bardzo ważnym elementem jest pomiar napięcia ładowania przez alternator lub jak to bywało w starszych pojazdach przez prądnicę. Ogólnie napięcie ładowania powinno wynosić w zależności od pojazdu od 13,9V do 14,5V dla instalacji 12V przy włączonych odbiornikach takich jak światła mijania, dmuchawa i ogrzewanie szyby (pojazdy bez inteligentnego układu ładowania) w nowszych pojazdach z inteligentnym układem ładowania wahania są większe od 13,3V do 14,9V. Pierwszą kontrolę napięcia ładowania powinno się przeprowadzić podczas wymiany akumulatora. Następnie dobrze jest sprawdzać ładowanie dwa razy w roku przed i po okresie zimowym. Sprawny układ ładowania odpowiada za prawidłowe ładowanie akumulatora oraz za napięcie w instalacji elektrycznej pojazdu.

    Aby sprawdzić napięcie ładowania należy uruchomić silnik i sprawdzić napięcie ładowania, mierzone na końcówkach biegunów akumulatora. Niezależnie od ilości załączonych odbiorników napięcie ładowania powinno wynosić:

    • dla instalacji 6V od 6,9 V do 7,2 V
    • dla instalacji 12V od 13,9V do 14,4V
    • dla instalacji 24V od 28,0V do 28,8V

Co wpływa negatywnie na żywotność akumulatora?

Należy pamiętać, że pojemność akumulatora zależna jest od otoczenia. Przykład takiej zależności przedstawiony jest poniżej:

  • 100% pojemności w temperaturze +25ºC,
  • 80% pojemności w temperaturze 0ºC,
  • 70% pojemności w temperaturze -10ºC,
  • 60% pojemności w temperaturze -25ºC.

Zbyt mała gęstość elektrolitu i niska temperatura mogą spowodować zamarznięcie elektrolitu i rozsadzenie obudowy akumulatora.

  • Elektrolit o gęstości 1,10 g/cm3 zamarza w temp. -9ºC,
  • Elektrolit o gęstości 1,15 g/cm3 zamarza w temp. -15ºC.

Nieprawidłowe podłączenie i montaż akumulatora w pojeździe. Luźno podskakujący akumulator, czy zardzewiałe klemy nie pomogą utrzymać Twojego akumulatora w dobrym stanie

Niepoprawne przechowywanie akumulatora.

Stopień naładowania akumulatora w zależności od gęstości elektrolitu przedstawia poniższa tabela:

Gęstość elektrolitu w g/cm3

Procent naładowania akumulatora

1,28 g/cm³

100 %

1,24 g/cm³

75 %

1,19 g/cm³

50 %

1,14 g/cm³

25 %

1,10 g/cm³

0 %