Jak wydłużyć żywotność akumulatora
W samochodach, motocyklach jest kilka rzeczy które należy co jakiś czas kontrolować i są to np: oświetlenie, ciśnienie w oponach, stan oleju, stan płynu chłodniczego itd. Warto do tej listy dopisać również okresową kontrolę akumulatora.
Podczas okresowej kontroli akumulatora należy sprawdzić
- Podłączenie akumulatora z instalacją pojazdu.
Pamiętajmy, że połączenie akumulatora z instalacją pojazdu musi być czyste i solidne. Warto zadbać o czystość pomiędzy klemami a biegunem akumulatora. Czyste połączenie powoduje lepszy przepływ prądu i zmniejsza opory jego przepływu. - Mocowanie akumulatora.
Prawidłowo zamocowany akumulator nie może się swobodnie przemieszczać w żadnym kierunku podczas jazdy. Powinien być on zamocowany zgodnie z zaleceniami producenta. Prawidłowo zamocowany akumulator nie podskakuje podczas jazdy na dziurach, a pełną amortyzację przejmuje zawieszenie pojazdu. - Okresowa kontrola naładowania akumulatora.
Najprostszym wyznacznikiem stanu naładowania akumulatora jest jego napięcie spoczynkowe. Dla bardziej wtajemniczonych można go również dokonać przez pomiar gęstości elektrolitu o ile producent akumulatora przewidział taką możliwość. W większości przypadków pomiar napięcia spoczynkowego będzie wystarczalny i można go wykonać we własnym zakresie wykorzystując do tego najprostszy multimetr do pomiaru napięcia stałego w zakresie do 20V.
Ważne aby napięcie spoczynkowe mierzyć po odstaniu akumulatora, najbardziej wiarygodny pomiar można dokonać po minimum 12 godzinach od ostatniej jazdy!
Tylko wtedy napięcie akumulatora jest ustabilizowane. W czasie tego pomiaru ani przed upewnij się, że pojazd nie ma włączonych żadnych odbiorników, gdyż pomiar będzie przekłamany.
Jeśli pojazd jest rzadko używany lub jeździ najczęściej w trybie miejskim taką kontrolę należałoby wykonać minimum 2-3 razy w roku. Jeżeli wykryjesz, że jest on niedoładowany należy go doładować. - Pomiar napięcia ładowania.
Jeżeli masz już wspomniany wcześniej multimetr to bardzo ważnym elementem jest pomiar napięcia ładowania przez alternator lub jak to bywało w starszych pojazdach przez prądnicę. Ogólnie napięcie ładowania powinno wynosić w zależności od pojazdu od 13,9V do 14,5V dla instalacji 12V przy włączonych odbiornikach takich jak światła mijania, dmuchawa i ogrzewanie szyby (pojazdy bez inteligentnego układu ładowania) w nowszych pojazdach z inteligentnym układem ładowania wahania są większe od 13,3V do 14,9V. Pierwszą kontrolę napięcia ładowania powinno się przeprowadzić podczas wymiany akumulatora. Następnie dobrze jest sprawdzać ładowanie dwa razy w roku przed i po okresie zimowym. Sprawny układ ładowania odpowiada za prawidłowe ładowanie akumulatora oraz za napięcie w instalacji elektrycznej pojazdu.Aby sprawdzić napięcie ładowania należy uruchomić silnik i sprawdzić napięcie ładowania, mierzone na końcówkach biegunów akumulatora. Niezależnie od ilości załączonych odbiorników napięcie ładowania powinno wynosić:
- dla instalacji 6V od 6,9 V do 7,2 V
- dla instalacji 12V od 13,9V do 14,4V
- dla instalacji 24V od 28,0V do 28,8V
Co wpływa negatywnie na żywotność akumulatora?
Należy pamiętać, że pojemność akumulatora zależna jest od otoczenia. Przykład takiej zależności przedstawiony jest poniżej:
- 100% pojemności w temperaturze +25ºC,
- 80% pojemności w temperaturze 0ºC,
- 70% pojemności w temperaturze -10ºC,
- 60% pojemności w temperaturze -25ºC.
Zbyt mała gęstość elektrolitu i niska temperatura mogą spowodować zamarznięcie elektrolitu i rozsadzenie obudowy akumulatora.
- Elektrolit o gęstości 1,10 g/cm3 zamarza w temp. -9ºC,
- Elektrolit o gęstości 1,15 g/cm3 zamarza w temp. -15ºC.
Nieprawidłowe podłączenie i montaż akumulatora w pojeździe. Luźno podskakujący akumulator, czy zardzewiałe klemy nie pomogą utrzymać Twojego akumulatora w dobrym stanie
Niepoprawne przechowywanie akumulatora.
Stopień naładowania akumulatora w zależności od gęstości elektrolitu przedstawia poniższa tabela:
Gęstość elektrolitu w g/cm3 |
Procent naładowania akumulatora |
1,28 g/cm³ |
100 % |
1,24 g/cm³ |
75 % |
1,19 g/cm³ |
50 % |
1,14 g/cm³ |
25 % |
1,10 g/cm³ |
0 % |